Gameplay 2020 | Cultura del videojoc


Si ets un aficionat als videojocs i/o consoles, Gameplay es una exposició que no te la pots perdre, i en especial si ets nascut entre finals dels 60 començaments dels 70.

«Gameplay» fa un viatge als orígens dels videojocs, analitza el llenguatge i posa en valor l’impacte que han tingut tant en la cultura popular digital com en l’art i en la societat.


Llàstima que per la nova situació actual «Gameplay» s’ha tingut que adaptar i els punts de joc s’han substitueix íntegrament per nous continguts audiovisuals. No havia interacció amb el visitant de l’exposició i tampoc vàrem poder gaudir de l’experiència de Realitat Virtual. Suposo que per aquest tema el preu de l’entrada era reduïda per 1€, que era el cost addicional que tenia si les demanaves per internet.
(mai entendré aquest cost addicional i mes si els de CCCB recomanen la compra d’entrades per aquesta via)

Tornem a l’exposició «Gameplay», està pensada com un espai de reflexió on podrem (re)descobrir la cultura del videojoc. Planteja un recorregut per la història del mitjà, el llenguatge del videojoc, l’experimentació i la innovació artística i els videojocs polítics i crítics.


Inclou més de quaranta punts audiovisuals, documents i maquinari històric, creacions indie recents, projectes de recerca locals, i una desena d’instal·lacions d’artistes internacionals: Mary Flanagan, Joan Leandre, Harun Farocki, Lawrence Lek, LaTurbo Avedon, Mónica Rikić i Blast Theory, entre d’altres. 

Des de la seva popularització als anys setanta i vuitanta, els videojocs s’han desenvolupat com a mitjà expressiu i d’entreteniment i han passat a ocupar un espai central en el nostre imaginari, de tal manera que avui en dia no es poden entendre la societat i la cultura contemporànies sense relacionar-les amb el videojoc.

La mostra proposa una reflexió sobre la creixent videoludificació de la societat: des dels jocs dels telèfons mòbils, passant pels youtubers, els gamers i els e-sports fins als anomenats serious games, videojocs formatius amb aplicacions que van més enllà de l’entreteniment.


Nomes entrar ens trobem amb una pantalla. Dues línies que es desplacen verticalment fan el paper de raqueta; un punt representa a una pilota que rebota a les parets d’un espai virtual; una línia vertical discontínua imita la xarxa d’un camp de tenis; i dos números actuen de marcador. Així de bàsic era un dels primers videojocs que es van comercialitzar, el Pong. Això succeí durant el 1972, fa 47 anys, i des d’aleshores el món del videojoc ha evolucionat de manera vertiginosa.


Continuem per les “maquines”, primer 4 maquines recreatives (que per desgracia no estaven enceses gracies al COVID-19) i seguim per un número important de les consoles imes representatives. Atari 2600. Matel Intellivision, Sega Megadrive, Nintendo Game Boy, etc.


i microordinadors com el Spectrum, Comodore 64, Toshiba home computer HX-10 MSX, AMSTRAD CPC464.


La exposició continua amb un “tast” de les diferents categories en l’historia dels videojocs: aventures gràfiques, shooters, realitat augmentada, indie, etc… amb una mostra dels que mes s’ha parlat.

 Una relació del Jocs presents a «Gameplay» disponibles online

  • Ambush. Desenvolupament: Tecfri | Publicació: Nippon Amuse |1983
  • La pulga. Desenvolupament: Paco Suárez i Paco Portalo | Publicació: Indescomp / Investrónica | 1983
  • September 12TH. Desenvolupament: Gonzalo Frasca i Sof.a Battegazzore | Publicació: Powerful Robot Games| 2010
  • Passage. Desenvolupament: Jason Rohrer | 2007
  • Sísif (Let’s Play: Ancient Greek Punishment). Desenvolupament: Pippin Barr | 2011
  • Limbo. Desenvolupament: Playdead | Publicació: Playdead | 2010 (demostració gratuïta)
  • Crayon Physics Deluxe. Desenvolupament: Petri Purho | 2009
  • Phone Story Desenvolupament: Paolo Pedercini | Publicació: Molleindustria | 2011
  • DYS4IA. Desenvolupament: Anna Anthropy | 2012
  • Unmanned. Desenvolupament: Molleindustria (Jim Munroe) | Publicació: Molleindustria | 2012


Per als amants del cinema i els videojocs, aquí teniu una sèrie de Netflix que no us podeu perdre, estrenada l’any passat. High Score, una sèrie documental de 6 episodis sobre la historia dels videojocs. Es centra especialment en la dècada dels noranta, moment on es considera en els llibres d’història com una de les eres dorades del entreteniment interactiu.

Narra la historia dels videojocs clàssics y presenta als visionaris que van donar vida a aquests mons virtuals, als seus personatges i els problemes legals que varen tenir alguns d’ells per ser considerants violents. Així com la guerra de consoles entre Sega i Nintendo. Jo l’he trobat molt interessant, per recordar-ho i fer veure als meus fills que els videojocs que juguen avui dia han sorgit gracies a tot aquesta època, on els de la meva generació hi erem presents i hem crescut paral·lelament.

Us deixo amb el tràiler


Altres pel·lícules/documentals relacionades amb l’historia dels vídeojocs que us recomano veure:

  • Into the Valley of the Space Invaders (1992)
  • High Score (2006)
  • Chasing Ghosts Beyond The Arcade (2007)
  • The King of Kong (2007)
  • Man vs Snake The Long and Twisted Tale of Nibbler (2015)

Galeria de fotos

27 FOTOS
Clicar a la foto

Into the Valley of the Space Invaders
(4 Parts)

1992

High Score

2006

Chasing Ghosts Beyond The Arcade

2007

The King of Kong

2007

Man vs Snake The Long and Twisted Tale of Nibbler

2015

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *